Je umělá inteligence (AI) „hype“, nebo další „technologická revoluce“? Stačí počkat jak se to vyvrbí, nebo je potřeba teď hned začít jednat? Co o tom potřebuji vědět jako zaměstnanec, manažer nebo vlastník firmy? Co když něco podcením a zůstanu pozadu?
Téma umělé inteligence za poslední dva roky určitě několikrát vyskočilo na každého, kdo byť jenom z dálky zahlédl nějaké informační médium, nebo zažil pár firemních meetingů. A otázky výše zůstávají viset ve vzduchu.
Pár desítek let zpátky máme pár pěkných příkladů jak technologie dokáže radikálně změnit fungování firem. S příchodem počítačů se drasticky změnilo to jak fungují firmy a jak vypadá práce člověka v kanceláři. Dneska už si to ani nedokážeme představit, ale třeba banky dokázaly fungovat bez počítačů nad distribuovanými papírovanými účetními knihami. Podobně rozvoj internetu a internetových technologií přinesl nové způsoby interakce se zákazníky, nové služby a celé obory. Doteď objevujeme, co všechno je možné a dá se dělat díky v online světe jinak.
Je rozumné očekávat, že něco podobného nás čeká kolem umělé inteligence. Změní se jak vnitřní fungování firem, tak obchodní modely, produkty a služby v nich. Někdo může namítnou, že téma umělé inteligence(AI) či strojového učení(ML) už je tu s námi desítky let a zatím to zase taková revoluce nebyla. Kromě toho, že zvyšující se výkon hardware a množství dostupných dat vytvářejí dohromady dost prostoru pro zajímavý posun, poslední roky přinesly jednu skokovou inovaci, která nástup AI do každodenního světa radikálně urychlí.
Velké jazykové modely (LLM) boří jednu bariéru mezi reálným světem a světem počítačů. A to je rozhraní mezi člověkem a počítačem. Doteď když z reálného světa chceme něco dostat do systémů, musíme to převést na datové struktury a data, zadat ručně nebo přes nějaké integrační rozhraní nahrát do systému. A naopak, když potřebujeme něco z počítače dostat do hlavy člověka vytváříme k tomu ručně obrazovky, reporty apod. To vše pro konkrétní situaci a data, které musíme dopředu znát a nechat celé teamy vyrobit. Jazykové modely, rozpoznávání obrazu a schopnost v 3D rozumět světu vytváří nové rozhraní/informační dálnici mezi digitálním a reálným světem s nekonečnými možnosti, které můžou radiálně proměnit mnoho věcí dnešního světa.
Takže pokud si ještě kladete otázku, zda téma AI mít na radaru. Tak ANO. I jako zaměstnanec je fajn mít na paměti tuhle myšlenku: „Nenahradí Vás v práci AI, ale mnohem dříve kolegové, kteří se naučí AI technologie využívat.“
Co tedy podniknout, když přijdete zítra ráno do práce? Seřazeno od toho nejjednoduššího, až po začlenění AI do jádra své firemní strategie:
- Použít AI pro zvýšení osobní produktivity zaměstnanců
- Využít AI featury, které jsou součástí řešení, které již máte ve firmě nakoupeny
- Podívat se zda Váš aktuální největší „pain“, není možné zmírnit pomocí vhodného využít AI
- Nechat si vypracovat studii, která projde vaše procesy a vytipuje, kde mohou AI technologie mít pro Vás největší přínos
- Najmout si „AI Experta/Championa“
- Vytvořit AI akcelerační team, který pomůže
- Vytvořit AI HUB/Framework
Detailněji k jednotlivým nápadům se dozvíte v některém z navazujících článků. Napadá Vás něco dalšího? Připište níže do komentářů.